Letoun Sparker opět září

Součástí tradičního podzimního strojírenského veletrhu v Brně
je i každoroční udělování zlatých medailí technicky zajímavým
výrobkům. Dříve byla pravidelně prezentována expozice
československého leteckého průmyslu a některé jeho výrobky
ocenění v průběhu let získaly. V posledních desetiletích bylo
letadel jen velmi málo, a tak jistě mile překvapila zpráva, že
v letošním roce zlatou medaili Mezinárodního strojírenského
veletrhu 2023 získal ultralehký letounu TL-5000 Sparker
hradecké společnosti TL-Ultralight vystavovaný na stánku
Vysokého učení technického v Brně. To byla také příležitost
popovídat si s Ing. Martinem Zahálkou o novinkách týkajících
se tohoto bezesporu zajímavého typu.
Přesně před dvěma roky jsme na stránkách AeroHobby přinesli
první představení Sparkeru, a to při příležitosti jeho
slavnostního představení. Když jsem byl letos v září firmou
TL-Ultalight pozván do Hradce Králové k pořízení letových
fotografií, tak na ploše stál Sparker, který se již z dálky
zaujal zlatou barvou a od předchozích kusů se lišil
agresivněji tvarovanými motorovými kapotami. „Jedná se o novou
verzi vybavenou výkonnější pohonnou jednotkou, která je
založena na přeplňovaném motoru Rotax 915 iS se vstřikováním o
maximálním výkonu 104 kW (141 koní). O přenos tohoto výkonu se
stará hydraulicky za letu stavitelná čtyřlistá vrtule DUC.
První kusy takto vybavených letadel již míří do USA a jsou
proto navíc vybaveny ještě více rozšířenou avionickou
výbavou,“ vysvětlil mi hned na úvod hlavní konstruktér Ing.
Martin Zahálka.
Ve vzduchu jsme novou verzi fotili společně se standardním
Sparkerem poháněným 100koňským Rotaxem. Výkony pochopitelně
při fotografování nelze porovnat, ale rozdílný vzhled je
opravdu znát.

Po přistání zpět v Hradci Králové byl čas si s Ing. Zahálkou
popovídat o novinkách týkajících se nejen Sparkeru. „Projekt
Sparker je založen na tom, nabídnout pilotům stroj
konstruovaný již od začátku podle legislativních podmínek
platných od roku 2019. Ty umožňují v ultralehké kategorii
provozovat typy s maximální vzletovou hmotností 600 kg. Proti
jiným typům se u Sparkeru nejedná o konstrukci konstruovanou
pro vzletovou hmotnost 472,5 kg a následně povýšenou na vyšší
hodnotu. Naše cesta však na druhou stranu znamenala nutnost
absolvování kompletního schvalovacího procesu, nejen
rozšíření. Teprve po splnění všech podmínek byl letadlu vydán
typový průkaz. V kategorii UL je situace o to složitější, že
neexistuje jednotná světová či alespoň evropská autorita ani
legislativa, takže je nutné typ schvalovat např. pro
jednotlivé státy EU zvlášť. A na tom se právě v TL-Ultralight
pilně pracuje.“
Doposud se podařilo úspěšně dokončit 90 % všech nutných
pevnostních zkoušek, kompletují se zkoušky letové a provozní,
testy jsou ověřeny zástavby různých systémů včetně toho
záchranného. Zbylé zkoušky právě probíhají (např. momentálně
je jeden kompletní soustavou řízení vybavený drak podrobován
pevnostním a tuhostním zkouškám řízení), nebo jsou naplánovány
metodiky a termíny jejich realizace. Dokončení se předpokládá
v první polovině roku 2024.
Na zkouškách firma TL-Ultralight úzce spolupracuje s Leteckým
ústavem strojní fakulty VUT v Brně. Díky tomu, se podařilo
většinu náročných zkoušek navrhnout a realizovat v poměrně
krátkém čase. Výsledek spolupráce v podobě skutečného letadla
proto mohl být prezentován na stánku VUT při příležitosti
letošního konání BVV a oceněn zlatou medailí.
„Zajišťovali jsme z drtivé většiny výpočetní část, veškeré
teoretické podklady, analýzy a predikce výkonu. Naším úkolem
byly také veškeré pevnostní zkoušky, které jsou potřeba pro
certifikaci letounu. Ty probíhaly v naší zkušebně letecké

techniky, která je pro tento typ testů plně certifikovaná,“
sdělil u příležitosti Mezinárodního strojírenského veletrhu
vedoucí letecké zkušebny Ivo Jebáček a pokračoval: „Pro
Letecký ústav a firmu TL-Ultralight se jednalo o pokračování
mnohaleté spolupráce v oblasti vývoje a výzkumu
nejmodernějších letounů. Vývoj nového letadla nebyl
příležitostí jen pro vědce, ale i pro studenty. Snažíme se
naše studenty do podobných projektů vždy zapojit. Například v
rámci předmětu, který se jmenuje Zkoušení letadel, mohli naši
studenti navrhnout zkoušku vodorovných ocasních ploch. To
zahrnovalo definici řezů, ve kterých bude konstrukce
zatěžována a následně zkoušku i sami provedli, samozřejmě pod
dohledem odborníka z řad pedagogů,“ dodává Ivo Jebáček.
Projekt Sparker se dále rozvíjí a jsou připraveny realizace
různých zástaveb pohonných jednotek, a to nejen nejnovějších
výkonných Rotaxů, ale v plánu jsou i jiné, dokonce nepístové
typy.
„Společnost pokračuje i s výrobou a dalším vývojem osvědčených
typů Sting a Sirius. Pro tyto typy bylo v posledním roce
získáno několik nových typových certifikátů, včetně nově
vzniklé kategorie BCAR Section S v Anglii, kde byly schváleny
dokonce jako jedny z prvních. Že je možné je provozovat se
vzletovou hmotností 600 kg v EU nebo USA, se už stalo běžnou
praxí. Nejinak tomu je u sportovně pojatého tandemového
Streamu, u kterého se již povedlo výrobu rozběhnout do
sériového tempa.
Práce probíhají také na projektu Stream Turbo. Tady se již
nejedná o ultralight, ale o ‚dospělé‛ letadlo vzniklé spojením
zesíleného draku ultralehkého Streamu s rozšířenou palivovou
soustavou a české turbovrtulové pohonné jednotky PBS TP 100
z Velké Bíteše. Na prototypu v současné době probíhají letové
zkoušky pod dozorem ÚCL. Piloti, kteří Stream Turbo létají, se
o něm vyslovují pochvalně a v rozhovoru ho přezdívají raketa.
To evidentně evokuje právě spojení lehkého draku s extrémně

výkonnou pohonnou jednotkou (180 kW). Letové testy se
v současnosti nacházejí ve stadiu ověřování různých
konfigurací,“ doplňuje Ing. Martin Zahálka.
V portfoliu firmy TL–Ultralight je nebývale široká škála
vyráběných typů, ale jejich představení si ponecháme do
některého z dalších čísel AeroHobby.

Fotogalerie