Sparker

Přehled

Výkonný, bezpečný, prostorný, moderně vybavený a velmi komfortní. To jsou přívlastky, které charakterizují nový letoun z dílny TL-ULTRALIGHT – Sparker.

Využijte nabídky dokonale propracovaného a prostorného kokpitu. Užívejte si všech možností, které moderně zpracovaný design nabízí. Zapomeňte na předletové dilema, s jak velkými zavazadly budete podnikat své cesty. Nejobjemnější zavazadlový prostor v kategorii přístupný exteriérovými dveřmi vám ušetří tyto starosti. Jednoduše pouze necestujte, ale cestování si užívejte. Právě pro tento pocit jsme Sparkra stvořili.

Sparker Story

Už od doby, kdy v kategorii UL bylo umožněno létat s MTOW 600 kg nám bylo jasné, že nechceme žádné improvizace. Nové letadlo neměla být jen další konstrukce přecertifikovaná na vyšší vzletovou hmotnost. Sparker je už pro vyšší vzletovou hmotnost navržen od začátku. Vše pochopíte už, když se do Sparkra poprvé posadíte a vychutnáte si bezkonkurenční pohodlí. A když pak prvním letem okusíte, že s pohodlím jsou spojeny výkonnost a ideální letové vlastnosti, teprve potom na vlastní kůži pocítíte, kam až se nám podařilo hranice létání posunout. Výkonné a prostorné letadlo. Hlavní cíle, které jsme si na začátku vývoje stanovili byly úspěšně naplněny.

 

 

Exteriér

Avionika

Kokpit

Podvozek

Vrtule

Opěrka

Sedačky

Zavazadlový prostor

Jedna stará letecká pravda říká, že jak letadlo vypadá, tak také létá. Při pohledu na Sparkra je vám od začátku jasné, že vás ve vzduchu nemůže zklamat.

Důslednou aplikací moderních technologií a materiálů se nám podařilo skloubit čisté a elegantní vnější linie letadla a velké vnitřní prostory pro posádku a zavazadla. Sledovat Sparkra ve vzduchu vyvolává pocity, že   toto prostředí letadlu sedí jako žádnému jinému. Ve vzduchu se stává dravcem, který vyniká rychlostí, obratností, výhledem z kabiny a rozšířeným situačním vědomím díky moderní avionice a jejími zobrazovacími možnostmi. Dravci jsou pány situace a do této role se ve Sparkeru dokonale převtělíte.

Charakteristika:

  • 2 místa se sedadly vedle sebe
  • elektrické vztlakové klapky
  • zatahovací podvozek 
  • bržděná kola hlavního podvozku a řiditelný příďový podvozek
  • vyrobený z kevlarových a karbonových vláken
  • 2 zavazadlové prostory

Rychlosti:

  • pádová rychlost: 82 km/h (44 kts; 51 mph) – MTOW  600 kg
  • nepřekročitelná rychlost: 335 km/h (181 kts; 208 mph)

Kokpit

Moderní a přehledný kokpit. Bezpečné a pohodlné sedačky. Vynikající výhled z kabiny.

Maximální komfort posádky

Přístrojová deska s nejmodernější avionikou. Vše je přehledně uspořádáno a pilotovi na dosah ruky. Nepřekonatelně velká plocha přístrojové desky zajišťuje instalace bohatého avionického vybavení včetně trojice desetipalcových displajů. Kožené ergonomicky tvarované sedačky s vyhříváním. Zaručeno pohodlí pro posádku i během delších letů.

  • úžasný výhled z kabiny
  • přesné řízení díky sidesticku
  • pohodlné kožené sedačky
  • skvělá ergonomie

Velkorysý kokpit Sparkra vás zahrne maximálním pohodlím a ničím nerušeným výhledem z kabiny. A díky přehlednému uspořádání všech prvků budete z kabiny Sparkra nadšení.

Řízení, ovládání

Řízení Sparkra je snadné a naprosto přesné. Sidesticky s ovládáním příčného a podélného vyvážení Vám poskytnou dokonalou kontrolu nad letounem. A o tom vás Sparker dokonale přesvědčí již během prvního letu.

  • zdvojené řízení
  • moderní koncepce se sidesticky
  • elektricky stavitelné pedály
  • elektricky ovládané vztlakové klapky a vyvážení

Uvědomujeme si, že pilot vnímá pocity z letu především prostřednictvím řízení. Proto jsme je vyladili pro maximální pocit souznění s letadlem. Ubezpečujeme vás, že díky tomu budete hledat jakoukoliv záminku jak si Sparkra ve vzduchu užívat déle a déle…

Avionika

To nejlepší, co můžete mít. Sparker je dodáván s nejnovější avionikou GARMIN.

Když se posadíte do Sparkra, budete mít vše důležité přehledně uspořádáno před sebou na prostorné přístrojové desce umožňující instalaci trojice desetipalcových displejů G3X Touch. Díky nim je každý let velice pohodlný a bezpečný. Stačí pár dotyků a nastavíte vše potřebné. Avionika GARMIN je to nejlepší, co můžete v kokpitu Sparkra mít.

GARMIN G3X Touch

Piloti větších letadel znají systém GARMIN velmi dobře. GARMIN přišel se systémem G3X Touch, který je možno instalovat i do ultralehkých letadel. Díky tomu máme k dispozici nejlepší, nejkvalitnější a nejspolehlivější „glass cockpit“. Na dotykových, extrémně jasných obrazovkách s vysokým rozlišením a skvělou viditelností na přímém slunci, si můžete vše potřebné zobrazit nebo nastavit pomocí pár dotyků. 3D zobrazení okolního terénu, všechny druhy map a okolní provoz. To vše díky Garmin G3X Touch!

Konstrukce

Trup Sparkra je nejen krásný, ale díky použití nejmodernějších CAD/CAM technologií i naprosto bezpečný.

Ochraně posádky jsme věnovali maximální péči. Karbonová a kevlarová vlákna jsou zárukou nejvyšší možné pevnosti a zároveň nízké hmotnosti. Použitím moderních výrobních postupů a technologií je výroba Sparkra rychlá, přesná a bezchybná.

Vnitřní část trupu je tvořena kevlarovou skořepinou, která zaručí maximální pevnost v prostoru posádky. Je tak zaručena nejvyšší míra bezpečnosti.

Motor

Motor je srdcem letadla. Proto naše letouny vybavujeme motory značky ROTAX. Vyzkoušeno a dlouhodobě ověřeno mnoha tisíci nalétaných hodin.

Vrtule mohou být pevné nebo stavitelné, nejrůznějších typů a konstrukcí. Ideální volbou jsou stavitelné vrtule PowerMax nebo DuoMax.

  • ROTAX 912 ULS

    Čtyřválcový, čtyřtaktní motor, kapalinou chlazené hlavy válců a vzduchem chlazené válce. Mazání se suchou skříní a olejovou nádrží na 3l oleje, automatické vymezování ventilové vůle, 2 karburátory s konstantním tlakem v difuzoru, palivové čerpadlo mechanické membránové, elektronické bezkontaktní dvou-okruhové zapalování, elektrický startér, reduktor i = 2,43.

  • ROTAX 912 iS

    Motor konstrukčně vychází ze "100 koňového" Rotaxu 912 ULS. Hlavní změnou je nahrazení karburátorů pro přípravu směsi systémem zdvojeného vstřikování paliva, řízeným elektronickou řídící jednotkou. Dalšími změnami jsou posílení olejového čerpadla a zvýšení výkonu generátorů.

    Čtyřválcový, čtyřtaktní motor, kapalinou chlazené hlavy válců a vzduchem chlazené válce, mazání se suchou skříní a olejovou nádrží, automatické vymezování ventilové vůle, zdvojené elektronické vstřikování paliva, elektronické řízení motoru(EMS), elektrický startér, reduktor otáček vrtule, sací systém motoru.

  • Vrtule PowerMax

    Třílistá tažná, za letu stavitelná letecká vrtule. Náboj vrtule ze slitin hliníku tvoří vrchní a spodní příruba s víkem. Uvnitř náboje jsou umístěny mechanismy stavění listů. Zvětšování úhlu nastavení listů se děje pomocí servomotoru. V opačném směru jsou listy vrtule stavěny odporem pružiny umístěné uvnitř náboje. List je tvořen z kořenové části (slitina hliníku) a samotného kompozitového listu. Do náboje je uchycen pomocí dvojice axiálních ložisek. Servomotor je umístěn mimo náboj vrtule nad reduktorem motoru a stavění listů ovládá dutou osou reduktoru a vrtule.

Technická data

Délka

6,630 m

Výška

2,575 m

Rozpětí křídel

9,000 m

Plocha křídel

9,962 m2

Rozpětí vodorovných ocasních ploch

2,96 m

Plocha vodorovných ocasních ploch

1,776 m2

Plocha svislé ocasní plochy

0,995 m2

Šířka kabiny

1250 mm

Nepřekročitelná rychlost (s motorem Rotax 915 iS)

335 km/h

Minimální rychlost

83 km/h

Stoupavost (na max. vzl. Hmotnosti)

6 m/s

Prázdná hmotnost (dle typu)

350 kg

Maximální vzletová hmotnost

600 kg

Minimální hmotnost posádky

60 kg

Maximální hmotnost posádky

200 kg

Maximální hmotnost zavazadel

25 kg

Spotřeba paliva (75% maximálního výkonu)

16,2 l/h

Obsah palivové nádrže

90/130 l

Dolet

1400 km

Objem zavazadlových prostorů 

672 l

Přední zavazadlový prostor  

12 l

Zadní zavazadlový prostor

660l